Yoga tijdens je zwangerschap

Verbinden en Yoga tijdens je zwangerschap
Uit eigen ervaring merk ik dat yoga heerlijk is tijdens de zwangerschap. Het is echt even een momentje voor mezelf en de baby en tijdens de yoga practice kunnen we heel fijn contact maken, doordat je bewust, beheerst beweegt.
Yoga betekent letterlijk ‘verbinden’ en tijdens een zwangerschap verbind je niet alleen lichaam, geest en ademhaling met elkaar, maar je bevordert ook de verbinding met jezelf en het nieuwe kindje.
Je baby is zich al bewust van je bewegingen, gedachten, emoties en juist tijdens de yoga ben je hier zelf ook heel bewust mee bezig en zorg je voor een rustige basis voor je kindje.
Hoe ontspannender je bent, hoe makkelijk(er) je bevalling wordt!

Savasana
De fijnste asana om echt de verbinding te voelen tussen jou en je baby is toch wel de savasana. Ga lekker liggen op je rug, leg je je handen op je buik en adem rustig naar je buik toe. Focus hierbij op het nieuwe leven dat in je groeit en stuur in gedachten hem/haar al je liefde en dankbaarheid toe.
Als je het kindje al af en toe gevoeld hebt dan kan het maar zo zijn dat ze tijdens deze houding wakker wordt en dus letterlijk ook even dit contact moment met jou wil delen. Wat mij betreft het mooiste moment van de yogales.
Wanneer de savasana niet meer lekker ligt omdat je buik al aardig begint te groeien, kun je ook op je linker zij komen liggen. Leg eventueel een kussentje tussen je benen en onder je hoofd, met je bovenste hand kan je contact maken met je kindje.

Is het verstandig op de kop te staan?
Aan het begin van de zwangerschap kan het geen kwaad om houdingen als de down dog te doen, maar waar je rekening mee moet houden is dat je bloeddruk daalt en je dus sneller duizelig kunt worden bij het doen van Yoga tijdens je zwangerschap.
Ga daarom langzaam in en uit de houding en voel wat er in je lichaam gebeurt. Als je ook maar even het gevoel hebt dizzy te worden ga dan gewoon zitten/liggen of neem bijvoorbeeld de child’s pose aan.
Als je geen last hebt van duizeligheid dan kun je dit soort houdingen nog lang blijven volhouden. Alleen aan het eind van de zwangerschap (3e trimester) moet je opletten!
Doordat je ondersteboven staat kan het zijn dat je baby gaat draaien naar een stuitligging en dit wil je natuurlijk voorkomen!

Maar hoe zit dat dan met twists?
Vaak wordt beweerd dat houdingen waarbij je twist niet goed zouden zijn voor de bloedtoevoer naar je kindje en dat je er zelfs een miskraam van zou kunnen krijgen.
De meningen zijn hier erg over verdeeld, maar over het algemeen zou er niks met de embryo kunnen gebeuren.
In het eerste trimester zit de embryo zo diep en veilig in de baarmoeder dat het uitvoeren van een twist niet voor problemen zou moeten zorgen.
Wees dus vooral niet bang dat je een miskraam kunt krijgen door het maken van een twist.
Voelt het toch niet goed of blijf je een beetje angstig, voer je twist dan minder intensief uit.
Ga niet voor de 100%, maar kom minder ver in de houding. Dit zul je voornamelijk gaan merken als je verder in de zwangerschap komt en die buik toch echt wel in de weg gaat zitten.
Zo kun je bijvoorbeeld bij de spinal twist gebruik maken van kussentjes onder je knieën of tussen je knieen. De houding wordt hierdoor minder intens en je hebt toch het fijne gevoel van de twist.

Mag ik nog steeds de maximale grens opzoeken?
Dat ligt eraan hoe je die dag voelt. Per moment is dat anders.
Ook letten op dat je lichaam tijdens je zwangerschap het hormoon relaxine aan maakt.
Dit hormoon zorgt er voor dat je gewrichtsbanden in je bekken wat losser worden en daardoor kan het dus maar zo zijn dat je bepaalde houdingen (zoals de butterfly) ineens verder kunt dan voorheen.
Op zich kan dit geen kwaad, want dit kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je het bekken wat verwijdt en het je juist helpt bij de bevalling.
Maar ook hier geldt weer dat je op moet blijven letten. Krijg je pijntjes, voelt iets raar of ongemakkelijk aan, ga dan of direct (maar voorzichtig) uit de houding of zorg ervoor dat je deze minder intens maakt.
Maximale grenzen opzoeken kan dus nog steeds bij Yoga tijdens je zwangerschap, zolang het goed voelt. Dus blijf luisteren naar je lichaam en hoe je je die dag voelt.

Dus ga vooral lekker door met Yoga tijdens je zwangerschap!
Wat eigenlijk het belangrijkste is met Yoga tijdens je zwangerschap, is dat je leert naar je lichaam te luisteren en je niet laat meeslepen door de groep. Voel wat voor jou prettig en haalbaar is en wees je er ook bewust van dat dit per dag kan verschillen.
Geniet van de tijd die je neemt om met je aankomend kindje te zijn en voel de verbinding. Maak contact en leg een veilige basis.

Ik heb een vaste kleine groep voor zwangere dames. Je bent op woensdag van 19.00-20.00 uur in Fridtjofnansenschool, nansenplaats 6 in wijk Ommoord van Rotterdam. Voor 10 lessen, Eur 175. Ik heb nu 2 zwangere dames. Je bent ook welkom bij dit kleine groepje. De regel is, wanneer 1 niet kan, de les niet doorgaat. Ik werk ook af en toe op de gymbal naar behoefte van de deelnemers. 12 december 2018 werk ik met de gymbal. Je bent ook van harte welkom. Meer info: mail, info@yoga-pilates.nl of sms/whatsapp, 0612864851 of telefoon, 010 4218878